Aktivirala se crna rupa pred očima naučnika (VIDEO)

Foto: Pixnio | Aktivirala se crna rupa pred očima naučnika

​Astronomi su možda po prvi put svjedočili buđenju supermasivne crne rupe iz dugotrajnog sna.

Naučnici vjeruju da je ova crna rupa dobila novu količinu materijala za "proždiranje", što je dovelo do naglog povećanja svjetlosti. Ovo oživljavanje crne rupe, smještene u središtu galaksije SDSS1335+0728, udaljene 300 miliona svjetlosnih godina, nešto je što astronomi dosad nisu vidjeli.

Do otkrića je došlo kada je "Zwicky Transient Facility" u Kaliforniji zabilježio nagli skok u svjetlosti te galaksije 2019. godine. Dalja posmatranja otkrila su da je galaksija postala četiri puta svjetlija u ultraljubičastim frekvencijama te da emituje deset puta više X-zraka nego prije, prenosi "Live Science".

Četiri godine kasnije, galaksija i dalje postaje sve svjetlija. Istraživači će svoja otkrića objaviti u časopisu "Astronomy and Astrophysics". Paula Sančez Saez, astronomkinja iz Evropskog južnog opservatorijuma u Njemačkoj i glavna autorka studije, izjavila je: "Zamislite da godinama posmatrate mirnu galaksiju, a onda odjednom njeno jezgro počinje pokazivati dramatične promjene u svjetlosti."

Supermasivne crne rupe nalaze se u središtima većine galaksija, uključujući i našu. Njihova snažna gravitacija privlači prašinu, plin, zvijezde i planete. Iako svjetlost ne može pobjeći iz crne rupe, sjajna materija koja se kovitla oko nje može emitovati svjetlost. Kada materija padne preko horizonta događaja crne rupe, zauvijek je izgubljena.

Načnici nisu sigurni što je uzrokovalo iznenadno povećanje svjetlosti, ali smatraju da je najvjerovatniji uzrok novi materijal koji je crna rupa počela "proždirati". Klaudio Rići, astronom na Univerzitetu Diego Portales u Čileu, izjavio je: "Mogli smo posmatrati buđenje masivne crne rupe koja je počela hraniti plinom iz svoje okoline."

Druga hipoteza je da astronomi svjedoče plimnom poremećaju, gdje zvijezda ili gruda materije proizvodi bljesak dok je rastegnuta i rastrgana gravitacijom crne rupe. No, takvi događaji obično traju kraće, nekoliko stotina dana, a ne nekoliko godina.

Astronomi će sada provesti dodatna posmatranja kako bi otkrili uzrok ovog iznenadnog buđenja. Sančez Saez je naglasila da bez obzira na prirodu varijacija, ova galaksija pruža vrijedne informacije o rastu i evoluciji crnih rupa. Posmatranja uz pomoć najsavremenijih instrumenata, poput onih na Extremely Large Telescope (ELT) koji se trenutno gradi u Čileu, trebala bi pružiti više uvida u ovaj fenomen, prenosi "Klik".