Okolina

Pronađen mikro-kontinent između Evrope i Sjeverne Amerike

Foto: Youtube / Printscreen | Pronađen mikro-kontinent između Evrope i Sjeverne Amerike

​Nedavno istraživanje britanskih i švedskih naučnika otkrilo je postojanje mikro-kontinenta u Davisovom prolazu, smještenom između jugoistočnog Bafinovog ostrva u Kanadi i jugozapadnog Grenlanda. Koristeći podatke o gravitaciji i seizmičkim refleksijama, istraživači su rekonstruisali tektonsku istoriju ovog područja.

Iako je geologija regije već detaljno proučavana, neka su pitanja ostala neodgovorena. Tim je u svom radu objasnio: "Dugi period rascjepa i širenja morskog dna između Grenlanda i Sjeverne Amerike formiralo je okeanske bazene Labradorskog mora i Bafinovog zaliva, povezane Davisovim prolazom. Međutim, nesuglasice postoje u vezi s tačnim kretanjima ploča između Grenlanda i Kanade, kao i tektonskom evolucijom Davisovog prolaza, pri čemu prethodni modeli nisu uspjeli objasniti porijeklo anomalno debele kontinentalne kore unutar prolaza."

Rekonstruišući prošlost ovog područja dok se Grenland odvajao od Kanade, tim je otkrio da je ta anomalno debela kora zapravo vlastiti mikro-kontinent - tektonski blok koji se odvojio od kontinenta i okružen je tanjom okeanskom korom.

"Reinterpretacija seizmičkih refleksijskih podataka uz zapadni Grenland, zajedno s novo sastavljenim modelom debljine kore, identifikuje izolovani teren relativno debele (19-24 km) kontinentalne kore koji se odvojio od Grenlanda tokom novoprepoznate faze E-W ekstenzije duž zapadne granice Grenlanda", napisali su naučnici. "Taj kontinentalni blok tumačimo kao nepotpuno rasparani mikro-kontinent, koji nazivamo proto-mikrokontinent Davisovog prolaza."

Istraživači vjeruju da je rascjep - proces u kojem se tektonske ploče dijele na dva dijela - započeo prije oko 118 miliona godina, prije nego što se kontinentalni raspad dogodio prije oko 61.27 miliona godina u Labradorskom moru. Kontinenti su se nastavili razdvajati, sve dok Grenland nije kolidirao s i pridružio se sjevernoameričkoj ploči. Tokom tog vremena stvoren je novi mikro-kontinent.

"Kako naše interpretacije seizmičkih refleksija ukazuju na ekstenzijski događaj u istočnom Davisovom prolazu između 58 i 49 miliona godina, prostorno podudarajući se s područjem najtanje kontinentalne kore između kontinentalnog fragmenta i Grenlanda, zaključujemo da je ovaj ekstenzijski događaj doveo do odvajanja ovog fragmenta od Grenlanda."

Tim se nada da bi ovo istraživanje moglo pomoći u boljem razumijevanju tektonskih ploča i opasnosti koje one mogu prouzročiti stanovnicima Zemlje, prenosi "Klik".

"Generalno, ovaj rad ne samo da prepoznaje nekoliko novih prvorednih tektonskih značajki Zemlje, Pre-UTM i proto-mikrokontinent Davisovog prolaza, već takođe ukazuje na snažnu kontrolu litosfere nad smjerovima kretanja ploča", zaključuje tim. "Stoga je od temeljne važnosti dalje proučavati ovaj fenomen kako bismo razumjeli djelovanje tektonskih ploča na našoj planete."