Okolina

Naučnici: Mikroplastika ometa proces fotosinteze kod drveća

Foto: Wikipedia | Naučnici: Mikroplastika ometa proces fotosinteze kod drveća

CIRIH - Česetice mikroplastike dospijevaju do lišća i iglica drveća preko korijena i ometaju proces fotosinteze, otkrili su istraživači švajcarskog tehnološkog instituta ETH Cirih.

Prilikom eksperimenta, utvrđeno je da nakon apsorpcije čestica mikroplastike, drveće više nije koristilo dio sunčeve energije za proces fotosinteze, već ga je oslobađalo u vidu toplote, što je tipična reakcija drveća na stres, navodi se u saopštenju o studiji instituta, prenosi Svis info.

Za potrebe eksperimenta, istraživači su uzgajali stotinu stabala brekinje i stotinu stabala smrče, a korijenje im potopili u vodu obogaćenu hranljivim materijama umjesto u zemlju, pri čemu su u vodu dodali i različite koncentracije sitnih čestica plastike, poznate i kao mikroplastika.

Poslije samo nekoliko nedjelja, istraživači su otkrili jedan do dva miligrama nanoplastike po gramu biljnog materijala u korijenu, dok ga je u lišću i iglicama bilo desetak do sto puta manje, a mjerenja su pokazala da je efikasnost fotosinteze u drveću torminalisa opala za trećinu u roku od dvije nedjelje i za desetinu u smrči u roku od četiri nedjelje.

Uprkos tome, mikroplastika nije uticala na rast drveća, a istraživači smatraju da je to og toga što je eksperiment trajao kratko.

''Naša studija ne bi trebalo da odaje utisak da bi drveće moglo umrijeti od mikroplastike'', rekla je istraživačica ETH-a Deniz Mitrano.

Fotosinteza je proces pretvaranja svjetlosne energije u hemijsku i njeno čuvanje i vidu molekula šećera, a kao nusproizvod procesa biljke oslobađaju kiseonik, prenosi Tanjug.